• Wolontariat

  • Wolontariat

          • Regulamin wolontariatu

          • Załącznik nr 1
            do zarządzenia nr 0161/25/2025
            dyrektora Szkoły Podstawowej nr 36
            im. Narodów Zjednoczonej Europy w Tychach

            z dnia 15.09.2025r.

             

            REGULAMIN SZKOLNEGO KLUBU WOLONTARIATU

            przy Szkole Podstawowej nr 36
             im. Narodów Zjednoczonej Europy
             w Tychach

             

            I. Postanowienia ogólne:

            1. Wolontariat to bezpłatne, świadome i dobrowolne działanie na rzecz potrzebujących, wykraczające poza więzi rodzinno - koleżeńsko - przyjacielskie.
            2. Wolontariusz to osoba dobrowolnie i bezinteresownie pomagająca innym.
            3. Szkolny Klub Wolontariatu jest inicjatywą skierowaną do uczniów, którzy chcą pomagać najbardziej potrzebującym, inicjować działania w środowisku szkolnym i lokalnym oraz wspomagać różnego typu inicjatywy charytatywne, kulturalne, opierając się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.
            4.  Szkolny klub wolontariusza ma za zadanie organizować i świadczyć pomoc najbardziej potrzebującym, reagować czynnie na potrzeby środowiska, inicjować działania w środowisku szkolnym i lokalnym, wspomagać różnego typu inicjatywy charytatywne i kulturalne.
            5. Członkiem klubu może być każdy uczeń, który ukończył 13 lat i przedłożył pisemną zgodę rodzica (opiekuna prawnego) na działalność w klubie. Do klubu mogą być wpisani uczniowie przed ukończeniem 13 roku życia, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), którzy mogą prowadzić działania pomocowe poza szkołą tylko pod nadzorem nauczyciela – koordynatora.
            6. Opiekę nad Klubem sprawuje wyznaczony przez Dyrektora nauczyciel/koordynator, który wspólnie z przedstawicielami Rady Pedagogicznej czuwa nad tym, aby działalność wolontariatu była zgodna ze Statutem Szkoły i niniejszym regulaminem.

            II. Cele:

            1. Zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu.
            2. Angażowanie uczniów w świadomą, dobrowolną i nieodpłatną pomoc innym.
            3. Promowanie wśród dzieci i młodzieży postaw: wrażliwości na potrzeby innych, empatii, życzliwości, otwartości i bezinteresowności w podejmowanych działaniach;
            4. Organizowanie aktywnego działania w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, kulturalnej na terenie szkoły i w środowisku rodzinnym oraz lokalnym.
            5. Tworzenie przestrzeni dla służby wolontarystycznej poprzez organizowanie konkretnych sposobów pomocy i tworzenie zespołów wolontariuszy do ich realizacji
            6. Pośredniczenie we włączaniu dzieci i młodzieży do działań o charakterze wolontarystycznym w działania pozaszkolne, promowanie i komunikowanie o akcjach prowadzonych w środowisku lokalnym, akcjach ogólnopolskich i podejmowanych przez inne organizacje
            7. Wpieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej
            8. Promowanie idei wolontariatu
            9. Prowadzenie warsztatów, szkoleń i cyklicznych spotkań wolontariuszy i chętnych do przystąpienia do Klubu lub chętnych do włączenia się do akcji niesienia pomocy
            10. Angażowanie się w miarę potrzeb do pomocy w jednorazowych imprezach o charakterze charytatywnym.

            III. Formy działania:

            1. Szkolny Klub Wolontariatu realizuje swoją działalność poprzez:
            • spotkania, szkolenia, wystawy, gazetki, stronę internetową itp. imprezy kulturalno-charytatywne oraz rekreacyjno-sportowe, spotkania z zaproszonymi gośćmi itp. organizowanie akcji charytatywnych, festynów, loterii na terenie szkoły na rzecz osób potrzebujących,
            • udział w zbiórkach darów, kwestach organizowanych przez inne instytucje za zgodą Dyrektora szkoły i pod nadzorem koordynatora Klubu, włączenie się na zasadzie wolontariatu w pracę różnego rodzaju placówek opiekuńczych i wychowawczych,
            • pomoc w organizacji imprez szkolnych, współpracę z Samorządem Szkolnym.

            IV. Członkowie Klubu – prawa i obowiązki:

            1. Wolontariusze.
              1. Członkiem Klubu może być uczeń, który ukończył 13 lat, zawarł porozumienie wolontariackie z koordynatorem Klubu, a także przedłożył pisemną zgodę rodzica / opiekuna ustawowego na działalność w Klubie. Do Klubu mogą być wpisani uczniowie przed ukończeniem 13 roku życia, za zgodą rodziców/ ustawowych opiekunów, którzy mogą prowadzić działania pomocowe i wolontaryjne na terenie szkoły i tylko pod nadzorem nauczyciela – koordynatora.
              2. Działalność Klubu opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.
              3. Członkowie Klubu mogą podejmować działania wolontaryjne w wymiarze nieutrudniającym nauki i realizacji obowiązków szkolnych i domowych.

             

            1. Obowiązki wolontariusza:
              1. sumiennie realizuje cele i przestrzega zasad zawartych w Regulaminie Klubu,
              2. regularnie bierze udział w pracach Klubu, spotkaniach oraz warsztatach,
              3. systematycznie wpisuje do „Karty Aktywności Wolontariusza” wykonane zadania, obecność na zebraniach i szkoleniach (wpisów może dokonywać także koordynator oraz osoba lub przedstawiciel instytucji, na rzecz której wolontariusz działa),
              4. wolontariusz, który podczas zajęć lekcyjnych wykonuje działania na rzecz wolontariatu ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy spowodowane tą nieobecnością,
              5. respektuje zasady zawarte w Kodeksie Wolontariusza.
            2. W przypadku, gdy wolontariusz podejmuje się działań poza godzinami szkolnymi, bez uzgodnienia z opiekunem Szkolnego Klubu Wolontariatu szkoła nie ponosi odpowiedzialności.
            3. Prawa wolontariusza.

            Wolontariusz ma prawo:

              1. uczestniczyć w życiu i działalności Klubu oraz wpływać na jego kształt,
              2. zgłaszać własne propozycje i inicjatywy, wykorzystując własne doświadczenie i umiejętności,
              3. uzyskać wsparcie w podejmowanej działalności ze strony koordynatora lub innych członków Klubu,
              4. ma prawo do podejmowania działań na rzecz innych w wymiarze nieutrudniającym nauki w szkole i pomocy w domu,
              5. ma prawo do rezygnacji z pracy na rzecz wolontariatu uprzedzając odpowiednio wcześniej koordynatora Wolontariatu Szkolnego.
            1. Członkostwo w Klubie ustaje przez:
              1. ukończenie lub zmianę szkoły,
              2. dobrowolną rezygnację z pracy na rzecz wolontariatu po uprzednim poinformowaniu o tym fakcie koordynatora Klubu i podpisaniu stosownej rezygnacji,
              3. usunięcie z Klubu spowodowane brakiem zaangażowania w działalność Klubu lub nieprzestrzeganiem zasad regulaminu i kodeksu wolontariusza.

            V. Nagradzanie wolontariuszy

            1. Wyrażenie uznania słownego przez Dyrektora oraz koordynatora, pochwała na forum szkoły.
            2. Wręczenie dyplomów wolontariuszom oraz listów gratulacyjnych rodzicom na koniec roku szkolnego.
            3. Uczeń, który jest wolontariuszem i realizuje określone zadania zgodnie z regulaminem Klubu może mieć podwyższoną ocenę z zachowania (na podstawie wpisów w Karcie aktywności Wolontariusza i opinii opiekuna Klubu).
            4. Uczeń klasy VIII może mieć przyznane trzy punkty w rekrutacji do szkoły  ponadpodstawowej pod warunkiem systematycznej pracy w ramach wolontariatu lub pracy na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego w wymiarze: co najmniej 30 godzin, w tym kilka godzin musi działać na terenie szkoły. Działania muszą odbywać się w okresie 2 lat nauki.
            5. Uczeń może realizować w/w godziny uczestnicząc w działaniach Szkolnego Klubu Wolontariatu lub innych pozaszkolnych działaniach. Przepracowane godziny odnotowuje się w Karcie Aktywności Wolontariusza, a koordynator Klubu poświadcza działania wolontariusza podpisem. Koordynator dokonuje także wpisów w dzienniku w formie elektronicznej.
            6. Uczeń, który realizował wolontariat poza szkołą, jest zobowiązany dostarczyć koordynatorowi Klubu zaświadczenie o odbytym wolontariacie do dnia 1 czerwca danego roku szkolnego. Zaświadczenie ma zawierać nazwę placówki/instytucji, pieczątkę i podpis osoby odpowiedzialnej za opiekę nad wolontariuszem, okres, w którym wolontariusz angażował się w pomoc oraz ilość zrealizowanych przez niego godzin.
            7. Wolontariusze nie otrzymują wynagrodzenia ani żadnych świadczeń finansowych za swoją pracę.

            VI. Organizacja

            1. Szkolny Klub Wolontariatu bezpośrednio podlega Dyrektorowi Szkoły, jako organowi powołującemu i nadzorczo kontrolnemu.
            2. Dyrektor może udzielić pełnomocnictwa do zawierania porozumień z wolontariuszami koordynatorowi Szkolnego Wolontariatu.
            3. Wolontariusz podejmuje działania wolontaryjne podczas zajęć dydaktycznych i poza nimi.
            4. Członkowie Klubu oraz opiekun współpracują z Samorządem Szkolnym.
            1. Spotkania Klubu odbywają się w zależności od potrzeb.
            2. Pracą Klubu kieruje koordynator, do zadań którego należy:
            • promowanie idei wolontariatu wśród uczniów i ich rekrutacja
            • planowanie kierunków działań uwzględniając konkretne potrzeby i realne możliwości
            • nadzorowanie pracy wolontariuszy i działalności Szkolnego Klubu Wolontariatu
            • motywowanie i wspieranie wolontariuszy w działaniach
            • nawiązywanie współpracy z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi
            • reprezentowanie Klubu na zewnątrz
            • stały kontakt z Dyrekcją
            • przedstawienie sprawozdania z działalności Klubu

            VII. Postanowienia końcowe

            1. 1. Klub zostaje zawiązany na czas nieokreślony.
            2. 2. Regulamin obowiązuje wszystkich członków Klubu.
            3. 3. Decyzje o rozwiązaniu Klubu podejmuje Dyrektor Szkoły.

             

             

            Kodeks Etyki Wolontariusza

             

            Wolontariusz powinien:

            • być odpowiedzialny za swoje zadania, systematyczny i dokładny,
            • być punktualny i słowny, rzetelnie wywiązywać się ze swoich obowiązków,
            • być wrażliwy na nieszczęście i krzywdę drugiego człowieka,
            • dbać o dobre imię wolontariusza,
            •  szanować godność osobistą i własność osoby, której pomaga,
            • swoją postawą propagować ideę niesienia bezinteresownej pomocy
            • w swoich codziennych działaniach kierować się empatią oraz szanować godność osobistą drugiego człowieka,
            • być wzorem postępowania dla innych, a w szczególności dla społeczności szkolnej.

             

            Cechy dobrego wolontariusza: empatia, wrażliwość, otwartość, wysoka kultura osobista, chęć niesienia pomocy potrzebującym, systematyczność i odpowiedzialność, tolerancja, cierpliwość

             prawdomówność i dyskrecja, optymizm i chęci do działania, pomysłowość, kreatywność

             

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Nr 36 im Narodów Zjednoczonej Europy
      • 32 227 82 70
      • 513 032 867
      • ul. gen. Ch. de Gaulle'a 18
        43-100 Tychy
        Poland
      •  ePUAP:/Sp36Tychy/SkrytkaESP
      • Adres do e-Doręczeń:AE:PL-43289-29077-FIWBU-30
    • Logowanie