• Projekty

          • OK w szkole

          • Wdrażamy system

            OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO

            w naszej szkole

            źródło: ceo.org.pl

             

            Pięć strategii oceniania kształtującego

             

            • Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.

            • Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.

            • Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych postępów.

            • Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.

            • Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się.

          • Aktywności podejmowane w szkole

          • Moduł I..........Cele i nacobezu

             

            Cele modułu Rozwinięcie umiejętności formułowania celów lekcji i kryteriów sukcesu oraz zapoznawania z nimi uczniów. Budowanie wspólnoty uczących się poprzez uświadomienie uczniom celów i kryteriów sukcesu (nacobezu). Kryteria sukcesu: Do każdej swojej lekcji będziesz formułować cel w języku ucznia i zapoznawać z nim uczniów. Do ustalonego celu lekcji będziesz formułować kryteria sukcesu w języku ucznia i zapoznawać z nimi uczniów.

            Moduł II..............monitorowanie i podsumowanie

             

            Dzięki wnioskom z monitorowania i podsumowywania procesu osiągania celów i nacobezu do lekcji można na bieżąco modyfikować pracę z uczniem i efektywniej planować kolejne zajęcia.

            Moduł III..........zadanie edukacyjne

             

            Zadaniem edukacyjnym będziemy nazywać każde zadanie, jakie wykonuje uczeń na lekcji lub w domu po to, żeby osiągnąć założony cel.

            Osiągnięcie tego celu ułatwiają zadania ściśle związane z celem i kryteriami sukcesu do lekcji oraz, jeśli to potrzebne, posiadające własne kryteria pomocne uczniom w rozwiązywaniu tych zadań.

            Moduł IV..............informacja zwrotna

             

            Informacja zwrotna jest dialogiem między nauczycielem i uczniem. Dialog ten  jest prowadzony ustawicznie w trakcie procesu uczenia się danej umiejętności. Jego celem jest pomoc uczniowi w uczeniu się.

            Moduł V..........rozdzielenie OK od OS

             

            Informacja zwrotna (ocena kształtująca)  jest częścią procesu uczenia się, pomaga uczniowi się uczyć, wskazuje, co już zostało osiągnięte, a co i jak należy poprawić. Ocena sumująca, to ocena określająca efekt: poziom wiedzy ucznia z danego tematu na końcu procesu uczenia się.

            Ocenę kształtującą można porównać do próbowania potrawy przez kucharza podczas jej przygotowywania, a ocenę sumującą – do próbowania tej potrawy przez gości w trakcie jej spożywania.

            Moduł IV..............informacja zwrotna od ucznia dla nauczyciela

             

            Niezależnie od skuteczności uczenia na poszczególnych lekcjach i dobrej atmosfery pracy, warto na koniec semestru lub roku szkolnego zapytać uczniów, co sądzą o naszych zajęciach. W ten sposób dowiemy się, dzieki czemu uczniowie uczą się skutecznie i jak możemy modyfikować własny sposób uczenia.

             

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Nr 36 im Narodów Zjednoczonej Europy
      • 32 227 82 70
      • 513 032 867
      • ul. gen. Ch. de Gaulle'a 18
        43-100 Tychy
        Poland
      •  ePUAP:/Sp36Tychy/SkrytkaESP
      • Adres do e-Doręczeń:AE:PL-43289-29077-FIWBU-30
    • Logowanie