OK w szkole
Wdrażamy system
OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
w naszej szkole
Pięć strategii oceniania kształtującego
-
Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
-
Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
-
Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych postępów.
-
Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.
-
Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się.
-
Aktywności podejmowane w szkole
Moduł I..........Cele i nacobezu
Cele modułu Rozwinięcie umiejętności formułowania celów lekcji i kryteriów sukcesu oraz zapoznawania z nimi uczniów. Budowanie wspólnoty uczących się poprzez uświadomienie uczniom celów i kryteriów sukcesu (nacobezu). Kryteria sukcesu: Do każdej swojej lekcji będziesz formułować cel w języku ucznia i zapoznawać z nim uczniów. Do ustalonego celu lekcji będziesz formułować kryteria sukcesu w języku ucznia i zapoznawać z nimi uczniów.
Moduł II..............monitorowanie i podsumowanie
Dzięki wnioskom z monitorowania i podsumowywania procesu osiągania celów i nacobezu do lekcji można na bieżąco modyfikować pracę z uczniem i efektywniej planować kolejne zajęcia.
Moduł III..........zadanie edukacyjne
Zadaniem edukacyjnym będziemy nazywać każde zadanie, jakie wykonuje uczeń na lekcji lub w domu po to, żeby osiągnąć założony cel.
Osiągnięcie tego celu ułatwiają zadania ściśle związane z celem i kryteriami sukcesu do lekcji oraz, jeśli to potrzebne, posiadające własne kryteria pomocne uczniom w rozwiązywaniu tych zadań.
Moduł IV..............informacja zwrotna
Informacja zwrotna jest dialogiem między nauczycielem i uczniem. Dialog ten jest prowadzony ustawicznie w trakcie procesu uczenia się danej umiejętności. Jego celem jest pomoc uczniowi w uczeniu się.
Moduł V..........rozdzielenie OK od OS
Informacja zwrotna (ocena kształtująca) jest częścią procesu uczenia się, pomaga uczniowi się uczyć, wskazuje, co już zostało osiągnięte, a co i jak należy poprawić. Ocena sumująca, to ocena określająca efekt: poziom wiedzy ucznia z danego tematu na końcu procesu uczenia się.
Ocenę kształtującą można porównać do próbowania potrawy przez kucharza podczas jej przygotowywania, a ocenę sumującą – do próbowania tej potrawy przez gości w trakcie jej spożywania.
Moduł IV..............informacja zwrotna od ucznia dla nauczyciela
Niezależnie od skuteczności uczenia na poszczególnych lekcjach i dobrej atmosfery pracy, warto na koniec semestru lub roku szkolnego zapytać uczniów, co sądzą o naszych zajęciach. W ten sposób dowiemy się, dzieki czemu uczniowie uczą się skutecznie i jak możemy modyfikować własny sposób uczenia.